14 thoughts on “Dutch Consumer Authority has no clue

  1. ESDEEERS salderen ook gewoon hoor. Die komt bovenop hun variabele subsidie die ze op door een bruto productiemeter gemeten bruto (totaal) opbrengst krijgen.

    Maar gezien de talloze verschillende opwek situaties kan ik me voorstellen dat Consumentenbond er ook niet meer uitkomt. En nog steeds niet goed snapt wat er nu eigenlijk in alle gevallen precies gebeurt.

  2. Pingback: Tweets die vermelden SolarWebsite.nl – information and news about renewable energy, electric cars and the World Solar Challenge » Blog Archive » Consumentenbond weet het wederom niet -- Topsy.com

  3. Pingback: [Renewable Energy NOW!] Consumentenbond heeft geen verstand van zaken | Renewable Energy: NOW!

  4. Voor de goede orde: WAT krijgt een SDE klant (een “normale”) nu eigenlijk:

    BASIS bedrag (vastliggend voor 15 jaar en afhankelijk van intrede jaar) VERMINDERD met een CORRECTIEBEDRAG (wat zogenaamd “een gemiddelde marktprijs” is, plus mogelijk nog een paar andere correctiefactoren, en wat pas het jaar VOLGEND op het betreffende subsidiejaar definitief bekend wordt, waarna er een VERREKENING volgt met de reeds uitgekeerde (genattevingerde) VOORSCHOTBEDRAGEN. Uitsluitend de SDE is gemaximeerd op die volslagen bezopen 850 kWh/kWp.jaar, meer subsidie dan voor die hoeveelheid krijg je niet.

    BOVENDIEN krijgt een SDE-er precies hetzelfde als alle andere netinvoeders: hij vermijdt inkoop van stroom, en saldeert dus ook! Volgens dezelfde normen als alle andere “niet SDE invoeders”. Dus die vergoeding (lees: niet geëffectueerde “inkoop” van stroom) is NIET gecapt op 850 kWh/kWp.jaar, maar je “mag” niet meer dan 3.000 kWh invoeden onder de HUIDIGE wettelijke condities, al zijn er enkele leveranciers die salderen tot (en met?) 5.000 kWh/jaar. DAARBOVEN wordt uitsluitend een kolenfooi uitbetaald (met zeer zeldzame uitzonderingen bij Greenchoice die het geluk hebben “een dealtje” te hebben, al zal dat beslist niet voor vele honderden klanten kunnen gaan gelden, dus willekeur).

    Voorbeeld. Berekening voor “verwachte uitkeringen in 2009″.

    SDE 2008 instapper met 3,5 kWp installatie, en onder omstandigheden in westen van het land, zeg zeker 950 kWh/kWp.jaar producerend. Zeg een opbrengst mogelijk van 3.325 kWh/jaar. Maar voor de SDE geldt slechts een subsidie van 3,5 x 850 = 2.975 kWh/jaar.
    Basisbedrag: 56,4 eurocent/kWh. DEFINITIEF correctiebedrag (vastgesteld in april 2010): 22,9 eurocent/kWh. DEFINITIEF subsidiebedrag: 56,4 – 22,9 = 33,5 eurocent/kWh. Dat is wat je in 2009 als SDE 2008 instapper “had moeten krijgen”. Voor alle tariefcomponenten zie mijn SDE tabel:

    http://www.polderpv.nl/Assets/images/SDE/SDE_tariefcomponenten.gif

    Zeg dat deze opwekker bij NUON een standaard grijs enkeltarief contract had, all-in tarieven:

    Eerste half jaar 24,61 eurocent/kWh incl. BTW (en energiebelasting)
    Tweede half jaar 24,07 eurocent/kWh (idem).

    Stel productie op 3.325 kWh/jaar. Daarvan wordt een aanzienlijk deel, minimaal een kwart, in-house geconsumeerd, dus je blijft ver onder de 3.000 kWh/jaar INVOEDING op het net, geen “last” van die bovengrens.

    Louter voor de saldering (die gewoon blijft lopen!!!, SDE of niet) leverde dat grofweg fysiek op:
    0,5 * 3.325 * 0,2461 + 0,5 * 3.325 * 0,2407 = 409,14 + 400,17 = EUR 809,31 (“vermeden inkoop”).

    De SDE subsidie, gemaximeerd en wel op de productie van slechts 2.975 kWh:
    2.975 (hele “kalenderjaar”) x 0,335 (definitief subsidiebedrag) = EUR 996,63.

    Totale inkomsten/vermeden inkoop kosten in alleen 2009 met deze uitgangscondities: 809,31 + 996,63 = EUR 1.805,94.

    Maar: elk jaar weer wisselend. Zowel SDE subsidiebedrag (afhankelijk van “gemiddelde prijs in de markt” die door EZ met onnavolgbare rekentruken wordt BEREKEND, en waarschijnlijk geen correcte wijze van rekenen voorstelt), als natuurlijk de minimaal halfjaarlijks wijzigende EIGEN contractprijzen die voor het salderen relevant zijn. En die flink kunnen afwijken (!!!) van het door EZ “berekende gemiddelde”.

    Werkelijkheid is nog iets gecompliceerder wegens voorschotbedragen onzin en ingewikkelde verrekeningen, plus het feit dat slechts eenmaal in het jaar door netbeheer bruto productiemeter wordt afgelezen en er tussentijds vet genattevingerd wordt met schattingen voor de voorschotbedragen. Voor normale mensen al lang niet meer te volgen.

  5. Jeroen, kijk even op het Enexis schema: SDE bruto productiemeter wordt VOOR de stroommeter van de klant (aan klantzijde dus) aangesloten.

    http://www.enexis.nl/site/content/schema_installatie_zonnepanelen_of_pv.jsp

    Ergo: alle opwek kan eerst naar de klantzijde vloeien en worden geconsumeerd, afhankelijk van momentane verbruik op het moment suprême, de zonnestroom gaat NIET zoals in Duitsland via een “aparte aansluiting direct op het net” eerst “naar buiten”…

  6. @polderfiets: Hartelijk dank voor de correcties, ik heb e.e.a. aangepast. Zo leer ook ik elke dag weer bij – vooral dat de SDE-regeling echt een onnodig complex gedrocht is. Oh well.

    Ik ben benieuwd of de consumentenbond zich verwaardigd op enige manier antwoord te geven om de artikelen van Floris, Niels en mij.

  7. Pingback: Extreem negatief artikel van de Consumentenbond | Familie Kleinman blog

  8. ook bij SDE vindt invoeding plaats op het “thuis” netwerk. Ook voor SDE geldt dus dezelfde saldering regels als zonder SDE.

  9. Ik heb inderdaad sinds 1,5 jaar zo’n ‘slimme’ Oxxio meter. Oxxio was slim genoeg om te zorgen dat dat ding niet achteruit kan draaien.
    Neem je dan zonnepanelen en verbruik je overdag bijna niks, dan lever je overdag gratis energie aan Oxxio of de netbeheerder (weet zo niet wie er voordeel bij heeft) en ‘s avonds koop je het weer terug.

    Ga binnenkort verhuizen en die meter gaat dus niet mee. Daar hangt gelukkig een ouderwetse, maar wel slimme ferraris meter :)

  10. Tja, het is de rol van de consumentenbond om conservatief te zijn. Met het oude weet je wat je hebt, nieuwe dingen kunnen twee kanten op keren: positief of negatief. Een advies over een product dat later negatief kan uitvallen heeft veel meer impact (dus veel meer risico) dan wanneer dat product later positief zal uitvallen. Een conservatieve houding is dus de beste status quo voor een consumentenorganisatie. Helaas hebben ze (daardoor?) nogal wat credits bij hun achterban en kunnen ze het zich permiteren om niet 100% geïnformeerd te zijn. Jammer. En goed dat er mensen met verstand van zaken zich openlijk hiertegen keren.

    Wellicht goed om (een beknopte) brief in te zenden met als doel om deze geplaatst te krijgen bij de lezersreacties (wel alles positief heretiketteren! :D.). Ook je site vermelden natuurlijk!

    Mijn meter (Greenchoice, maar ik denk dat deze door Nuon geplaatst is) heeft een tarief 1, tarief 2 en een retour teller.

  11. @Bas: wellicht heb je gelijk. Nu ben ik al eerder in ‘aanvaring’ geweest met de consumentenbond, toen ik nog in de fotowinkel werkte. Ik kan het me nog sterk herinneren: eens in de zoveel stapte er weer eens een paar mensen binnen met de consumentengids in de hand. Ze wezen dan op een plaatje en zeiden “deze moet ik hebben want die is beste koop.” Mijn vragen wat ze dan precies met de camera wilden gaan doen en of dit model wel paste bij dat doel, of ze dit model wel eens vergeleken hadden met een paar andere enz. werden weggewuifd; ze moesten DIE hebben want die was beste koop volgens de consumentenbond.

    Deze herinnering heeft mij altijd een beetje raar beeld van consumentenbondleden gegeven. Meestal waren het wat oudere mensen (50+), een beetje, hoe zal ik het zeggen, “zuur”. Ik heb het niet zo op mensen die blindelings in anderen geloven, maar dat ligt aan mij.

    Maar goed, ik ben in contact met hoofdredacteur van de Consumentenbond, wie weet kan e.e.a. nog gerectificeerd worden. We zullen zien…

  12. Bas: behalve Oxxio, die er vroeg bij was en een eigen “meetgemachtigde” sectie in het leven heeft geroepen (met nogal tegenvallend resultaat, er zijn veel problemen met hun meters en ze kunnen geen zonnestroom salderen), hebben leveranciers verder als Greenchoice en Vattenfall/NUON NIETS met meters te maken omdat ze geen “meetgemachtigde” zijn. De “realiteit” in NL is dat de netbeheerder voor vrijwel alle particulieren een meetgemachtigde “aanwijst”, en dat ze “de facto” eigenaar zijn van de netmeter.

    In Duitsland, waar de meter situatie compleet anders is, kun je zelfs je eigen Einspeise Meter kopen (en laten ijken) om alle zonnestroom direct op het laagspanningsnet in te voeden tegen 20 jaar lang durende VASTE (hoge) invoedingstarieven. Die de lokale netbeheerder gewoon moet uitbetalen, wettelijk verplicht.

    Voor meetgemachtigden Nederland zie deze link (kiezen elektra of gas in linker kolom):

    http://www.tennet.org/transport_en_systeemdiensten/systeemdiensten/meetverantwoordelijkheid/index.aspx

  13. Pingback: Tot ziens 2010 - welkom 2011 | SolarWebsite.nl - information and news about renewable energy, electric cars and the World Solar Challenge