Mastervolt Soladin 600 omvormer terugroepactieMastervolt Soladin 600 inverter recall

Onze installaties schematisch voorgesteld

Zoals heel veel huishoudens met zonnestroompanelen in Nederland hebben wij ook een Mastervolt Soladin 600 netgekoppelde zonnestroomomvormer hangen. Op zich een prima apparaat, hoewel het een relatief laag rendement heeft. De oudste van de twee doet alweer bijna vijf jaar probleemloos zijn werk. De jongste is bijna drie jaar oud en heeft ook nog nooit problemen gegeven.

Vandaag bereikte mij het bericht dat Mastervolt een aantal omvormers van het type Soladin 600 en Windmaster 500/Soladin Wind 500, geproduceerd tussen mei 2006 en september 2008 terugroept. De webpagina die Mastervolt hiervoor in het leven geroepen heeft meldt “Deze omvormers bevatten een component dat niet aan de daarvoor geldende eisen voldoet. Onder bepaalde omstandigheden kan dit component defect raken en hierdoor onacceptabel heet worden. Het valt niet uit te sluiten dat dit uiteindelijk leidt tot een veiligheidsprobleem (risico van brandgevaar). Mastervolt beschouwt de veiligheid van zijn klanten als hoogste prioriteit. Daarom heeft Mastervolt besloten de omvormers waaraan dit gebrek kleeft zo snel mogelijk en kosteloos te vervangen.”

Dat klinkt best serieus. Ik ga vanavond dan ook direct de serienummers van onze twee omvormers controleren. Helaas blijkt de website slecht bereikbaar, meerdere mensen geven aan dat ze de site niet kunnen zien. Daarom hier een screenshot met o.a. de serienummers van de getroffen omvormers:

Mastervolt Soladin 600 terugroepactie

Ik ben benieuwd hoe Mastervolt de vervangingsactie aanpakt. Ik had met de oudste Soladin 600 omvormer direct na aankoop het probleem dat de koelventilator erg lawaaiig was. Mastervolt heeft dat destijds zeer netjes opgelost; ik kreeg eerst een nieuwe omvormer opgestuurd en hoefde pas na ontvangst daarvan de defecte omvormer op te sturen. Ik hoop dat ze een dergelijke constructie nu weer toepassen, want ondanks dat de opbrengsten in dit jaargetijde niet bijzonder hoog zijn is het toch zonde als je een paar kWh misloopt omdat de omvormer een tijdje uitgeschakeld moet blijven.

Zodra ik vanavond onze serienummers gecontroleerd heb zal ik dit artikel updaten.

-update-

We hebben geluk: onze beide Soladin 600 omvormers hoeven niet vervangen te worden. Ik heb van andere mensen wiens omvormer wel vervangen moet worden gehoord dat Mastervolt als voorwaarde voor kosteloze vervanging eist dat de omvormer direct buiten gebruik wordt gesteld. Ik heb geen idee hoe lang het duurt voordat je een vervangende omvormer in huis hebt, maar ik verwacht toch wel een week of twee. Zelfs in wintermaand januari is dat toch zonde van de gemiste opbrengst – en die zal Mastervolt waarschijnlijk niet vergoeden.

-update 2-

Iedereen maakt wel eens een foutje en zo ook ik. Ik heb de fout gemaakt het serienummer van onze Soladin 600 omvormers te vergelijken met een niet-originele tabel die iemand gekopieerd had van de originele site van Mastervolt. Helaas bleek deze tabel niet correct. Ons serienummer begint met U6 en die exemplaren moeten wel degelijk vervangen worden. Ik ga morgen Mastervolt bellen om te vragen hoe lang de vervanging naar verwachting gaat duren want als de beide Soladins buiten gebruik gesteld worden is dat meteen 50% van onze installatie die niet meer werkt. Erger nog is dat dit meer dan 50% van de opbrengst zal kosten omdat van de overblijvende panelen vooral de 660Wp-panelen door hun oriëntatie relatief slecht presteren.

Ik baal hier wel een beetje van, niet eens zozeer vanwege het opbrengstverlies, want dat gaat nog wel meevallen in dit donkere jaargetijde. Maar er hebben dus wel lange tijd twee brandgevaarlijke apparaten op zolder gehangen. Goed dat Mastervolt nu actie onderneemt, maar ik moet er niet aan denken als ons huis was afgebrand doordat één van de omvormers vlam had gevat.

-update 3- (10 januari 2011)

Een leeg omvormerbord

Ik heb de beide omvormers maar van hun plek gehaald in afwachting van de omruiling. Helaas was het gisteren een schitterende winterdag met kraakhelder weer en veel zon. Ik schat dat het ontbreken van de twee Soladin 600 omvormers me toch wel een ruime kWh gekost heeft, ruim de helft van de dagopbrengst. Als januari nog meer van dit soort mooie zonnige dagen gaat krijgen kan ons opbrengstverlies toch nog aanzienlijk worden. Ik hou het in ieder geval bij en misschien dat ik bij Mastervolt eens een balletje opgooi over mogelijke compensatie.

Ik heb begrepen dat Philips een tijd terug ook een reeks omvormers moest vervangen en daarbij heel netjes de eigenaren voor gemiste zonnestroomopbrengst gecompenseerd heeft. Mastervolt heeft daar tot dusver niets over gezegd, dus ik heb niet veel hoop, maar niet geschoten is altijd mis, nietwaar?

Our installations presented schematically

Just like many households with solar panels in the Netherlands we have the Mastervolt () Soladin 600 () grid tied solar inverter. In most respects a fine device, although with quite a low efficiency. The oldest of the pair we have has been doing its job without any problems for nearly five years now. The youngest of the two is nearly three years old and has likewise never given any problems.

Today I read that Mastervolt recalls a number of inverters of the types Soladin 600 and Windmaster 500/Soladin Wind 500, produced between May 2006 and September 2008. The web page (//) which Mastervolt has put online especially for this says “These inverters include a component that does not meet the applicable requirements. Under certain circumstances, this component can fail and its temperature may rise to an unacceptable level. It can not be excluded that this ultimately leads to a safety issue (risk of fire). Mastervolt considers the safety of its customers as top priority. Therefore Mastervolt decided to replace the inverters with this malfunction as soon as possible, free of charge.”

That sounds quite serious, to be hounest. I’m going to check the serial numbers of our two inverters tonight. Unfortunately the website seems to have technical problems, many people indicate they can’t visit the site. Here is a screenshot (in Dutch, but the site seems solid now, so that’s not important anymore) of the with the serial numbers of the affected inverters:

Mastervolt Soladin 600 recall action

I’m very curious to see how Mastervolt will tackle the recall. The oldest Soladin 600 was replaced directly after I bought it because it had a very noisy cooling fan. Mastervolt did that extremely customer-friendly; I only had to send back the bad one after I received the new one. I secretly hoped they would do it the same way because despite is being the middle of the winter, with low production, each missed kWh because the inverteres are switched off feels bad.

I’ll update this article as soon as I’ve checked the serial numbers of our inverters.

-update-

We’re lucky: both our Soladin 600 inverters do not have to be replaced. I heard from other people whose inverter has to be replaced that Mastervolt has set as condition for a free replacement that the inverter is switched off immediately. I have no idea how long it will take before a replacement inverter arrives, but I expect it to take a week or two. I did hear from other people whose inverter has to be replaced that Mastervolt stipulated that the inverter has to be disconnected immediately in order to get a free replacement. Even in a winter month like January it’s a shame that there’ll be some loss of production – and I don’t expect Mastervolt to reimburse me for that loss.

-update 2-

Everyone makes mistakes and I’m no exception. I made the mistake of comparing the serial numbers of our inverters with a non-original table which some one had copied to his website from the Mastervolt website. Unfortunately, this table proved to be incorrect. Both our inverters’ serial numbers start with U6 and that means that they do have to be replaced. I’ll phone Mastervolt tomorrow to ask how long they expect the replacement to take because when I disconnect our two Soladins it means that 50% of our solar installation is out of commission. With regard to production it’s even worse: the solar panels that are attached to the Soladins are the batter placed ones, so the production loss will be much more than 50%.

I do feel quite bad about this. Not only because of the loss of production, because that won’t be too bad at this time of the year. But all this does mean that there have been two devices in our attic which were at risk of burning the house down. It’s very good that Mastervolt takes decisive action, but I don’t want to contemplate what would have happened of one or both of the inverters would have caught fire.

-update 3- (January 10th, 2011)

Two empty spots on our inverter board

I took down both inverters while waiting for the replacement. Unfortunately yesterday was a crisp day with lots of sun. I estimate that the missing Soladins would have produced more than a kWh, more than half the day production. If January gets more sunny days the loss in production might become substantial. I’m keeping records and I might give Mastervolt a call about compensation.

I’ve been told that Philips had to recall a certain type of inverter some time ago, and they compensated the owners for the loss in production. Mastervolt has said nothing about it, so I don’t think they will, but who knows?

20 thoughts on “Mastervolt Soladin 600 omvormer terugroepactieMastervolt Soladin 600 inverter recall

  1. Pingback: [Renewable Energy NOW!] recall for Mastervolt Soladin | Renewable Energy: NOW!

  2. De fout was van mij, en is meteen hersteld nadat Jeroen me er opmerkzaam op heeft gemaakt. Met dank. De polderfiets is – gelukkig – ook “maar” een mens. En mensen maken fouten. Jippie!

  3. Oh ja, even inspringend op je claim vanwege die door Mastervolt verplichte afschakeling: je bent sowieso je opbrengst kwijt. Want je moet het ding binnen 7 dagen na ontvangst van de door Mastervolt aan je te versturen “doos” sowieso opsturen (je bent langere tijd een omvormer of meer kwijt). Vanaf dat moment ben je dus al fysieke productie kwijt, en dat kan in het slechtste geval wel 3 weken duren totdat het nieuwe, veilige exemplaar arriveert. Januari kan best zonnig zijn. Als het dan ook nog koud is (goede prestatie silicium zonnepanelen!) mis je best wel wat, zeker als je meer dan 1 Soladin 600 uit moet wisselen…

  4. Ook mij bereikte het bericht van de Mastervolt omruilactie terwijl het helemaal niet voor mij bestemd is. Nuon heeft kennelijk alle adressen van klanten met Mastervolt omvormers aan Mastervolt doorgegeven. Dus ook die van de SOLADIN 120 gebruikers. Hierdoor is in ieder geval één slapend hond wakker gemaakt. De Soladins 120 zijn van slechte kwaliteit. Worden ook te heet als gevolg van een slechte stekkerverbinding, waardoor uiteindelijk de printplaat onherstelbare schade oploopt. Legio gebruikers hebben hier last van. Na het verstrijken van de garantietermijn laat Mastervolt deze gedupeerde gebruikers gewoon in de kou staan. Ik begrijp het wel. In ons geval loopt Mastervolt kennelijk geen risico op reputatieschade. Als er een omvormer stuk gaat wordt ons aangeraden om een Soladin 600 van ruim € 400 aan te schaffen en de nog werkende omvormers via Marktpaats te verkopen om de pijn te verzachten. Ik ga in iedergeval proberen om via de Nuon druk uit te oefenen op Mastervolt om alsnog een actie te starten.

  5. Opvallend dat de firma Mastervolt uit zichzelf geen enkele compensatie aanbiedt voor opbrengstverlies. Niet zo netjes. Wel netjes uiteraard dat ze je de mogelijkheid geven om een door hun geleverd en gemonteerd apparaat zelf af te koppelen, zelf aan te melden, zelf terug te sturen en de nieuwe weer zelf te monteren.

  6. @polderfiets: Geen probleem. Het was vooral mijn fout om onze serienummers niet met de originele bron te vergelijken. Al doende leert men :) Het is inderdaad jammer dat we opbrengst gaan missen, maar goed, om het positief te bekijken: gelukkig is het in januari en niet in juni of juli. Als dat het geval was geweest had ik waarschijnlijk op zoek gegaan naar twee Steca 500′s en de Soladin 600′s na vervanging op marktplaats gezet. Met de kennis die ik nu heb zou ik sowieso geen Soladin 600 meer kopen, lawaaiig door de koelventilator en een relatief laag rendement.

    @dick engel: ik heb meer negatieve dingen gehoord over de Soladin 120. Jammer, want dergelijke kleine omvormers hebben mensen in staat gesteld om klein te beginnen met zonnestroom. Helaas was ook de tegenhanger van de S120, de OK4, niet zonder problemen. Daarvan gingen er ontzettend veel kapot omdat hij toch niet zo goed tegen het weer kon als de fabrikant beweerde. Dubbel lullig is overigens dat bij de vervangingsactie van de defecte OK4′s veelal Soladin 600′s geplaatst zijn, en dat ik al van twee mensen gehoord heb dat nu voor de tweede keer hun omvormer vervangen moet worden! Dat is echt hele slechte PR voor zonnestroom. Ik denk niet dat die mensen op een verjaardag vol enthousiasme gaan vertellen over hun positieve ervaringen met zonnestroompanelen. Jammer, jammer, jammer.

    @Dick: Het voelt vervelend aan dat Mastervolt geen opbrengstverlies compenseert, maar ik begrijp het ook weer wel. Sowieso zal in de garantievoorwaarden (ik heb ze niet gelezen) alleen opgenomen zijn dat het apparaat kosteloos vervangen wordt, maar specifiek dat eventuele vervolgschade niet vergoed wordt. Hetzelfde geldt voor bv. een koelkast, de fabrikant vergoed ook niet de waarde van je bedorven voedsel als hij stuk gaat. Daarnaast is het voor Mastervolt lastig te bepalen hoeveel geld er dan uitgekeerd moet worden, de opbrengst in geld is nl. afhankelijk van veel factoren: merk en type aangesloten zonnestroompanelen, oriëntatie, kostprijs per kWh, al dan niet SDE aanwezig…

  7. We hebben 5 zonnepanelen. 4 zijn er verbonden met een Soladin 600 die omgeruild moet worden (al jaren zonder probleem in bedrijf) en 1 zonnepaneel is verbonden met de Soladin 120. Dit is een soort adapter die direct in het stopcontact gaat.
    Deze Soladin 120 omvormer is van erg slechte kwaliteit en worden vrij warm. Aansluitingen op printplaat al paar keer doorgebrand. Zoals Dick Engel aangaf was ik ook erg verbaasd dat ze niet de Soladin 120 vervangen.
    Ga ook Nuon maar eens bellen.

  8. Ik wacht nog even met kijken naar het serienummer van mijn 600. Teveel zon en dus opbrengst. Tot nu toe nooit probleem gehad met die 600, die als vervanger van 4 OK4-tjes is opgehangen.
    Wel probleem met 1 van de 4 soladin 120 en inmiddels een 600 besteld. Zou Mastervolt eigenlijk moeten betalen.

  9. Jeroen, die ene overgebleven omvormer lijkt verdacht veel op een Steca? Weetje zeker dat het een Philips ? is?
    En waarom hangen niet al jouw omvormers – je hebt er toch 6? – bij elkaar? praktische redenen misschien?
    Toch achteraf geen spijt dat je niet gekozen hebt voor Steca omvormers – indien mogelijk – deze maken toch minder lawaai dan de Soladin,s en hebben bovendien een hoger/beter rendement?
    Tot slot: mooi schema!

  10. @JAN-B: yep, ik ben er zeker van dat het een Philips is. Philips is op een gegeven moment gestopt met zonnestroomomvormers en heeft de hele divisie (incl. ontwerp) verkocht aan Steca. Uiterlijk zijn ze identiek, op de ingestansde merknaam na.

  11. Ook ik heb mijn Mastervolt opgestuurd. Ik heb alleen het geluk dat Kiala mijn Mastervolt niet meer kan traceren :( . Ik heb met Kiala gebeld, dan krijg je een Belgiesche dame, die alleen maar zegt, meneer daar kan ik niks aan doen. Mijn Mastervolt is al 10 dagen onderweg via Kiala. Na veel gevraag gaan ze een call opstarten om het pakketje op te zoeken(duurt 5 dagen dat opzoeken !!). Het is trouwens een slechte verpakking, slechte stikkers en de barcode is moeilijk in te scannen. Dus nu al problemen bij de start. Bij navraag bij Mastervolt zeiden dat ze natuurlijk niks konden doen als ze nog geen Mastervolt binnen hadden. Ik heb wel aangegeven dat de er slechte pakketten waren toegestuurd, maar dat was weer door een andere partij gedaan, dus daar konden ze niks aan doen (volgens mij zijn ze verantwoordelijk voor het hele gebeuren, ze hebben gewoon een slechte Mastervolt -Soladin 600 geleverd). Tusssen neus en lippen door zeiden ze ook dat het bij Mastervolt ook nog wel 3 weken duren voor de reparatie klaar was. En het mooiste is je krijgt een gerapareerde Mastervolt terug, en dat is dan ook nog niet eens dezelfde die je hebt opgestuurd. Met andere woorden, je moet maar afwachten wat voot kwaliteit je terug krijgt.

  12. @Jacques Vriens: Dat is enorm vervelend om te horen, en jammer ook dat Mastervolt zich er zo makkelijk vanaf maakt. Hopelijk komt je omvormer snel boven water… Ik moet zeggen dat ik tot dusver niet echt onder e indruk ben van hoe de vervangingsactie wordt aangepakt.

  13. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, eerst Kiala weer gebeld, deze weten nog niet waar het pakketje is. Wordt ik net opgebeld door Mastervolt dat het pakketje bij hun is binnen gekomen. Dus toch noch goedgekomen. Het gaat trouwens wel over meer dan duizend Soladin600, dus ik hoop dat de wachttijd meevalt.

  14. Weet er iemand iets over de levensduur van de Mastervolt 600 te vertellen?
    Ik schrik namelijk van verhalen dat die met een jaar of 10 vervangen moet worden en omdat ik er 4 geplaatst heb dus een kostbare aderlating als dit werkelijkheid blijkt te zijn.

  15. hoop niet dat ik nu een mis koop gedaan heb ,heb gisteren panelen met omvormers van soladin laten plaatsen help .Weet iemand waar i een kabel kan kopen om ze uit te lezen en welke app ik moet downloaden?

  16. De kabel moet te koop zijn bij dezelfde leverancier die u de omvormer geleverd heeft. Indien dit toch niet zo is (wat me hogelijk zou verbazen en mij direct zou doen twijfelen aan de kwaliteit van leverancier) zou ik ik mij licht eens opsteken bij Mastervolt, de producent van de Soladin 600.

    De software voor de Soladin 600 kan van de website van Mastervolt gedownload worden, maar deze software stelt helaas niet zoveel voor.

  17. Beste Jeroen,
    Ik heb nu mijn 2e Soladin 600 en ook deze doet het niet! Via Oskomera en NEM aangekocht. Alles goed aangesloten maar ik kom tot ongeveer 110v paneelspanning (3 stuks) en 50mAmp stroom. Echter geen automatische inschakeling! Hoe zou ik dit kunnen controleren of het toch werkt? Bij Oskomera heb ik een maand moeten zeuren voordat er iets gebeurde.
    Groeten,
    Ruud

  18. @Ruud,

    Wat vervelend om te horen dat ook een tweede Soladin 600 het niet goed doet. Zonder meer informatie is het lastig om te bepalen wat er aan de hand is. Weet je zeker dat je panelen en de bekabeling wel in orde zijn?

    Uiteraard is bij een defecte omvormer de leverancier het eerste aanspreekpunt, en hij is conform de Nederlandse wet verplicht om het defecte artikel binnen redelijke tijd te repareren of te vervangen. Ik raad je dus aan de organisatie te benaderen die de S600 geleverd heeft (Oskomera, denk ik dan). Zij zullen je moeten helpen.

    Eén lichtpuntje: gelukkig is het hartje winter (hoewel het wel herfst lijkt) en de opbrengst van een zonnestroominstallatie in dit jaargetijde is minimaal. Zelfs als de leverancier de tijd neemt voor vervanging or reparatie (wat een slechte zaak zou zijn) mis je maar een heel klein deel van je jaaropbrengst.