Greenchoice

Greenchoice

Zoals trouwe lezers van deze website weten zitten wij bij energieleverancier Greenchoice omdat dit bedrijf zo’n beetje als enige mensen met een zonnestroomoverschot een warm hart toedragen. Bij Nuon, waar wij tot een jaar of vier geleden zaten, maar ook bij de andere ‘fossiele groten’ kun je fluiten naar een eerlijke vergoeding voor oerduurzaam opgewekte stroom – maar Greenchoice doet daar niet moeilijk over. Ook blijft onze netbeheerder Liander ons maar dwarsbomen door volstrekt willekeurige meterstanden aan Greenchoice door te geven omdat Liander’s systemen niet om kunnen gaan met negatieve meterstanden. Greenchoice doet wederom niet moeilijk en staat ons toe de meterstanden direct door te geven. Iedereen zal begrijpen dat wij zeer tevreden zijn over onze energieleverancier.

Ik schrok dus wel een beetje toen Greenchoice eerder deze maand negatief in het nieuws kwam met het bericht dat de NMA het bedrijf een boete van maar liefst 7,2 miljoen euro opgelegd had. De reden zou zijn dat klanten die van Greenchoice overstapten naar een andere leverancier en nog geld te goed hadden hier niet op tijd een afrekening van kregen. In forums en op de sociale media gingen veel mensen compleet uit hun dak en er zijn veel niet zulke mooie dingen gezegd. Omdat ik inmiddels wel weet dat de soep meestal niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend heb ik me zoveel mogelijk afzijdig gehouden van deze discussies.

In eerste instantie stond er een vrij summiere FAQ over de boete en het verhaal erachter op de website van Greenchoice, maar die is inmiddels aangepast naar een meer uitgebreide en meer redelijk klinkende versie. Ik raad aan die door te lezen. Ook staat onder het artikel het e-mail adres van de (aftredend) algemeen directeur, en die geeft op de meest gekke tijden uitgebreid en inhoudelijk antwoord op vragen. Kom daar maar eens om bij de andere leveranciers!

Het jammere is alleen dat het ‘sappige’ nieuws over de boete overal breed werd uitgemeten, maar dat het subtielere verhaal áchter het verhaal dan weer niet in het nieuws verschijnt. Over een jaar weet iedereen nog van ‘die boete’ maar bijna niemand meer wat er echt is gebeurd.

Mijn mening over Greenchoice is door dit geheel niet veranderd: een prima energieleverancier die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft en mensen met een zonnestroomoverschot niet een poot uitdraait.

4 thoughts on “Greenchoice

  1. Ik kon me ook eindeloos over de Greenchoice boete opwinden.

    Waarom krijg ik bij de NMa een sterk Buma-Stemra gevoel?
    Een semi-overheidsinstelling met graaiers aan de top. Uiteraard loopt er een leuke lobby voor fossiel rond. in 2010 legden ze voor 137 miljoen aan boete’s op. En dat was een record jaar voor de 400 medewerkers. Lees het jaarverslag maar.
    http://www.nma.nl/images/NMa_web_jv_2010_NL22-156732.pdf

    En waarom krijgt Greenchoice een boete?
    Omdat ze te weinig personeel op de administratie hadden gezet. Omdat ze geen cijfers hebben ontvangen van de netbeheerders.
    Wat heeft dat met concurrentie vervalsing te maken?
    Elke ex-klant die een mailtje stuurde kreeg met spoed een afrekening en betaling. De rest krijgt zijn geld wat later.
    Moet ik soms ook even over de concurrentie vervalsing van de Fiscus gaan klagen die er soms wel erg lang over doen om hun administratie bij te werken?

    GreenChoice is een klein bedrijfje in een bouwval pandje. Pieter de Hoochweg 108 3024 BH Rotterdam. Geen dure auto’s voor de deur. Geen poespas zoals bij de NMa. Verder veel positieve ervaringen, hoewel de administratie onderbezet is. http://www.energieleveranciers.nl/greenchoice/ervaringen
    Fout management, die ruim onder de Balkenende norm zitten. Maar een boete van 8 miljoen is belachelijk.

    “De NMa grijpt derhalve nu hard in, zodat consumenten met een gerust hart kunnen blijven overstappen”, aldus Peter Plug. En doe Liander ook maar een fixe boete omdat ze geen negatieve meterstanden doorgeven. Daardoor kun je ook niet met een gerust hart overstappen!

    Misschien een dom vraagje. Hoe hoog was de boete voor Shell in de niger delta? Of hebben ze de olie al netjes opgeruimd? Rommel maken en niet opruimen. Dat is pas concurrentie vervalsing.
    Een boete van 3 miljard lijkt me peanuts voor shell. Gaat uiteraard de staatskas in.

    Jammer dat de directeur vertrekt. Dat is een man met visie. Laat hij zijn werk doen voor zijn eerlijke loon. Wat is dit voor Hollandse wip politiek? Foutje? Wippen! En maar afwachten wat de volgende er van bakt. Hij heeft wel even een Greenchoice op de kaart gezet.

  2. “en mensen met een zonnestroomoverschot niet een poot uitdraait.”

    Deze snap ik niet helemaal. Ik heb al jaren een bescheiden overschot, grofweg 500 kWh in normaaltarief.
    Volgens Greenchoice staat de netbeheerder niet toe dat dit vergoed wordt. Ik wordt steeds op de meterstand van vele jaren geleden afgerekend. Jammer, vooral omdat uit de Greenchoice website vorig jaar een tijdje op te maken viel, dat vergoeding nu wel mogelijk was. Wat later is deze boodschap weer aangepast.
    Contact met de klantenservice leidt helaas niet tot een zinnige reactie.

    In laagtarief heb ik een verbruik van ca. 400 kWh. Dat wordt netjes vermeld op de jaarrekening en mag ik betalen.
    Ondanks dat ik al jaren een tevreden Greenchoice klant ben, valt me deze houding toch steeds weer tegen.

  3. Wat bijzonder dat we zulke verschillende ervaringen hebben. Bij mij heeft Greenchoice vanaf het begin niet moeilijk gedaan. Nu hebben wij wel een enkeltariefmeter en een vrij klein overschot, maar dat zou niet zoveel uit moeten maken.

    Ik hoor van meer mensen in onze situatie dat ze bij Greenchoice op de goede plek terechtgekomen zijn. Ik zou natuurlijk iets dergelijks niet schrijven als ik er neit overtuigd zou zijn dat het waar is.

    Ik zou niet weten wat je in jouw situatie kunt doen. Wellicht kun je proberen het hogerop te zoeken in de organisatie, ik heb gemerkt dat de leiding van Greenchoice goed reageert op e-mails.

  4. Deze boete is zeker in vergelijking met de boetes die andere energieleveranciers opgelegd krijgen exorbitant. Dat neemt echter niet weg dat ik bepaald niet tevreden ben over Greenchoice. Ik ben inmiddels al bijna een jaar aan het touwtrekken over een verkeerde afrekening die gaat over 2010! Sinds twee maanden ook aan het touwtrekken over een afrekening die gaat over 2010-2011 afrekening. Ik krijg iedere keer van een andere helpdeskmedewerker een mailtje terug en dan blijkt dat ze zich totaal niet hebben ingelezen, omdat de vraag al lang in een eerder mailtje van dezelfde conversatie beantwoord is. Ook wordt er consequent niet teruggebeld of gemaild als dat beloofd is.